Coronakrisen har vendt op og ned på de flestes hverdag. Som en naturlig konsekvens af det nedlukkede samfund tilbringer danskerne flere timer end normalt foran computeren.
Det betyder også ændrede digitale vaner og dermed er der store dele af internettet, der oplever stor vækst i disse tider. Vi har taget et kig på danskernes internetvaner og fundet tre meget forskellige ting, som danskerne får tiden til at gå med imens lockdownen har stået på.
1: Computerspilsiderne har kronede dage
En af de brancher, der har oplevet den største vækst i både tidsforbrug og dermed omsætning, er computerspilsbranchen. I takt med at mange er blevet arbejdsløse eller sendt hjem op lønkompensation, er det ikke så overraskende at gamere vælger at bruge en stor del af deres ekstra tid på at sidde foran skærmen og spille computer. Der er en bred vifte af spil, der oplever øget tilgang af kunder såsom World of Warcraft til Counter Strike samt en række mindre spil.
I samme ombæring er det værd at nævne, at danskerne ligeledes bruger mere tid på at følge e-sportsbegivenheder, som stadig har kunnet afholdes under Coronakrisen.
2: Sprogskoler starter lynkurser
En anden branche som mere overraskende oplever en tilgang af kunder, er danske sprogkursistvirksomheder. Ligesom ovenfor, så er der mange der har valgt at bruge den ekstra fritid, eller ferie som for mange skal afholdes, til at lære et nyt sprog.
Der går nok en rum tid, før vi som nation kan rejse frit rundt i verden igen, hvilket giver en god lejlighed for mange til at få lært et ekstra fremmedsprog. Særligt spansk, fransk og portugisisk samt kinesisk har været nogle af de mere eftertragtede kurser, ifølge virksomheden IBL Sprogservice.
3: Online-fødevarebutikker kaprer kunde fra offline konkurrenter
En tredje branche som oplever stor vækst under Coronakrisen er mindre overraskende, online supermarkeder. I takt med at vi har skullet isolere os i stigende grad, er der rigtigt mange, der har valgt, eller er blevet tvunget til at vælge, at købe deres dagligvarer online. Dette ses særligt i Danmark hvor Nemlig har haft ualmindeligt travlt.
Mange danskere har derfor i løbet af pandemien stiftet bekendtskab med det at handle fødevarer online, hvilket kan være med til endegyldigt at kickstarte den transformation, som mange inden for e-handel har talt om i flere år.
Hvis blot en lille del af danskerne vælger at handle flere eller alle deres dagligvarer på den anden side af krisen, så kan det være med til at øge den samlede værdi af danskernes e-handel markant.