Vil du gerne vide mere om IT-outsourcing, og hvilke IT firmaer der gør det bedst, så er du landet det rette sted. IT-outsourcing går ud på, at man benytter eksterne service ydelser til at effektivere virksomhedens IT-processer. Der findes flere forskellige typer af outsourcing, men de har alle én ting til fælles. Det involverer, at man hyrer en tredje part udenfor virksomheden, som ansættes til at tage sig af specifikke arbejdsområder. Outsourcing bliver anvendt af virksomheder i alle størrelser, ved hjælp af outsourcing kan fx IT firmaer få det bedste output ud af det outsourcede område, hvor de som udgangspunkt ikke selv kan mestre de krævede kompetencer. Man forventer at outsourcing konceptet vil vokse i de kommende år. For et IT firma er det specielt meget normalt at få en ekstern ekspert til at håndtere visse dele af IT-systemet, og det er ofte mere profitabelt end at gøre det selv. De fleste IT firmaer oplever derudover også, at kvaliteten af de IT-relaterede opgaver bliver løftet, når der kommer en specialist på sagen. Der bliver specielt gjort brug af outsourcing, når det kommer til datalagring, da det er væsentligt billigere at få en ekstern part ind over, end det er at købe og vedligeholde sine egne dataopbevaringsfaciliteter.
Hvorfor bør man outsource sit IT?
For et IT firma er det mest normalt at outsource virksomhedens webudvikling, hosting, software- og applikationsudvikling, teknisk support, vedligehold af website og applikationer, udvikling og håndtering af databaser, infrastruktur og rådgivning.
Men hvad er det helt nøjagtig, der får IT firmaerne til at hyre andre til at styre deres IT?
Der er fem overordnede grunde: reducerede omkostninger, bedre udnyttelse af interne ressourcer, forbedret forretnings- og kundefokus, optimering af sikkerheden og adgang til færdigheder og ekspertviden, som du ikke har in-house.
I en global undersøgelse fra 2016 blev det undersøgt, hvilke grunde et IT firma har til at outsource. Det overrasker ingen, at man i toppen fandt reducering af omkostninger, stærkt forfulgt af kapacitetsproblemer.
Forskellige former for outsourcing
Offshore outsourcing betyder, at man flytter sit IT langt væk til et sted, hvor der er mere end 5-6 timers tidsforskel. Her kan du få en billigere timepris, og et eksempel kunne være en dansk virksomhed, der outsourcer sit IT til Indien. Nearshore outsourcing betyder overordnet det samme som offshore outsourcing, her er den tredje part blot placeret inden for den samme tidszone. Multisourcing dækker over at outsource til forskellige leverandører. Og sidst, men ikke mindst, har vi onshoring eller homeshoring, der dækker over outsourcing inden for sit eget lands grænser. Her vil et dansk IT firma fx ansætte danske IT eksperter. Så er du et dansk IT-firma, som overvejer at outsource dit IT, men vil du helst at det sker inde for Danmarks grænser, så kan du finde hjælp på fiksit.dk.