Uanset om du har en lille webshop med et simpelt produktsortiment eller er en stor global koncern, handler det om at forstå sine kunders adfærd for på bedst mulige måde at kunne markedsføre sin produkter til dem. Med den teknologiske udvikling og det faktum, at stort set alle i den moderne verden har en konto på de sociale medier og bruger nettets søgemaskiner dagligt gør disse steder oplagte i forhold til markedsføring. Denne artikel kommer med tips til, hvilke værktøjer man kan bruge online til at ramme sine kunder på.
Retargeting
Retargeting er en marketing disciplin, som handler om at informere de kunder som allerede på den ene eller anden måde har vist interesse for de ydelser eller services som ens virksomhed udbyder. Det kan eksempelvis være gennem de sociale medier, som facebook eller twitter, hvor det er muligt for en virksomhed, at smide annoncer ud til en bestemt målgruppe. Facebook er som et annonceringsværktøj forholdsvis nyt og det kan være kompliceret, at finde rundt i de mange strategier der findes med retargeting i forhold til nå en specifik målgruppe. En af dem er blandt andet kategoriseret retargeting, som handler om at eksponerer nuværende og potentielle kunder for produkter inden for samme kategori, det kan for eksempel være en tandbørste, hvorfor der naturligt også dukker en tandbørste op. Retargeting er guld værd for en virksomhed, hvis de forstår at bruge det rigtigt, da det er en nem måde at nå slutkunden på.
SEO
Search Engine Optimization eller bare SEO, omhandler hvordan en virksomhed uanset størrelse kan få deres hjemmesides placeringer højere op på diverse søgemaskiner, som eksempelvis google. Når google skal vurdere en hjemmeside gør den det ud fra følgende variabler, teknik, indhold og autoritet. Teknik omhandler, hvor godt hjemmesiden fungerer, derimod drejer indhold sig i højere grad om, hvorvidt det der står på hjemmesiden matcher det kunderne skriver når de søger efter noget specifikt indhold på google. I den forbindelse, er det vigtig at være god til kommunikation, for at kunne udforme de helt rigtige tekster til hjemmesiden. Autoritet bliver fra googles side af vurderet ud fra, hvor god din hjemmeside er til at holde på de besøgende. Hvis de allerede er væk efter 3 sek. er det højst sandsynligt ikke en særligt stærk hjemmeside man er indehaver af.
Marketing automation
Marketing automation er det nye inden for digital marketing. Som navnet indikerer omhandler det i højere grad om, at automatisere forskellige manuelle processer. Det handler i højere grad om, at personalisere kommunikationen til kunderne, så den er så relevant som muligt for kunderne. Det skaber i sidste ende chancen for konvertering større for afsenderen. I den forbindelse er det nødvendigt at vide så meget om kunderne som overhovedet muligt, hvilke hjemmesider besøger de, siger meget om deres interesse, hvilket er vigtigt information at opsamle og analysere inden der udformes marketingsstrategier.
Hvor opsamles information om sin kundegruppe?
De sociale medier har gjort et stort indtog i den måde mennesker kommunikerer på i dag og er en virkelig god kilde til opsamling af information omkring sit kundesegment. Dog skal man være opmærksom på, at der skrives og siges mange ting på de sociale medier, som der måske ikke er hold i, såkaldt fake news. Derfor er det nødvendigt at have en de mere nuancerede briller på, når der læses kommunikation online.