I dag har langt de fleste firmaer en hjemmeside. Nogle får håndteret deres sociale medier, nogle har SEO aftaler og nogle får håndteret deres betalte annoncering og købte reklameplads. Fælles for de mange services er, at de typisk udføres hos et webbureau.
Der findes mange dygtige bureauer i Danmark, men hvordan finder man det rette sted til sin egen virksomhed? Hvad skal man være opmærksom på, og hvad bør få alarmklokkerne til at ringe?
Det kendetegner et godt webbureau
Gode anmeldelser på Trustpilot
Hvis du skulle købe en ny bil eller en ny vaskemaskine, ville du med stor sandsynlighed foretage research, læse anmeldelser og undersøge andres meninger.
Det samme kan du gøre, når du skal finde et web- eller marketingbureau. I dag har de fleste seriøse virksomheder deres egen profil på Trustpilot, så andre private og erhvervsdrivende kan se, hvad andre kunder synes om virksomheden. Leder du efter et godt bureau, så orienter dig i deres anmeldelser. Du får let et overblik og mulighed for at konkludere, om stedet mon også kan give dig en ordentlig service.
En flot hjemmeside
Skal du have udviklet en hjemmeside, er det oplagt et foretage den indledende lakmusprøve ved at se på firmaets eget website. Er dette ikke overskueligt, flot designet og velfungerende fra både mobil og desktop, bør du straks lede videre.
Lokalt nærvær og faste kontakter
Er du erhvervsdrivende i Aarhus, vil det naturligvis være mest bekvemt, hvis du kan finde et godt webbureau i Aarhus. Det vil alt andet lige give dig mulighed for at tage et møde med de mennesker, du overlader webudvikling, SEO, betalt annoncering m.m. til.
Sørg desuden for, du får en fast kontaktperson eller et fast team hos det pågældende bureau, så du altid taler med en person, der er inde i din forretning og kan matche dens fysiske eksistens med den digitale.
Det kendetegner et webbureau, du bør styre udenom
Dårlige anmeldelser
Lige så vel som gode anmeldelser signalerer tryghed, signalerer dårlige anmeldelser og et blakket ry, at du bør henvende dig et andet sted. En enkelt dårlig oplevelse fra en kunde skal naturligvis ikke danne grundlag for din beslutning, men er der gentagne gange tale om, at personer udtrykker, de har fået et dårligt produkt og en dårlig service, så styr langt uden om denne type bureau.
Lange bindingsperioder
Skal du binde dig for en lang periode til et lukket system for at få din egen hjemmeside? Er en SEO aftale uopsigelig i 24 måneder efter indgåelsen? Skal du tilkøbe dyre og lange serviceaftaler for at få hjælp?
Stop! Glem alt om at indlede et samarbejde, hvis du skal gå med håndjern. Selvom det er normalt med f.eks. en kortere bindingsperiode på SEO, må du aldrig indvillige i 12, 24 eller ligefrem 36 mdr. perioder. Du bør heller ikke finde dig i at skulle låses omkring din hjemmeside. Typisk er det blot et tegn på, at du indgår i en aftale, hvor dit website bygges i et lukket system, så du ikke kan få adgang og ejerskab, hvis du en dag vil opsige din aftale.
Se efter korte eller slet ingen bindinger, åbenhed og ejerskab på din egen hjemmeside samt service og support som en del af pakken.
FOR billige priser
Selvom du naturligvis gerne vil have en god pris, kan en FOR lav pris være farlig. Er prisen meget lavere end hos alle andre konkurrenter, kan det enten skyldes, firmaet ikke har rent mel i posen eller at deres kompetencer er meget tvivlsomme. Husk på det gamle mantra ”pris og kvalitet hænger sammen”, men accepter heller ikke åbenlyst dyre aftaler. Brug din sunde fornuft og tal med menneskerne bag webbureauets front. Det vil tit give dig et indtryk af, om du er ved at træffe en god eller dårlig beslutning.